Direktlänk till inlägg 17 januari 2011
Det har framställts som något nytt och modernt, i kontrast till partiet i övrigt som, underförstått, inte begriper det.
Det förbryllande är dock att dessa förvisso kompetenta S-företrädare inte gjort något annat än vad starka socialdemokratiska kommunalpolitiker gjort i alla tider. Något nytt och omvälvande i socialdemokratisk politik är det inte; det intressanta är snarast att dessa kommunalpolitiker, på tvärs mot dagens marknadstänk, liksom som förr använt politik för att påverka jobb och företagande.
Nu har jag upphört att vara förbryllad, för nu har jag fattat att den här bilden är ett inslag i den kampanj som finansierats av Svenskt Näringsliv och drivits av socialdemokrater anställda på PR-byrån Prime för att göra S ”mer tillväxtvänligt”.
Att lyfta fram de här s-kommunerna tjänar två syften: dels att visa att väljarna belönar tillväxtpolitik, dels att fästa bilden av att socialdemokratin i stort, till skillnad från sina kommunpolitiker, inte förstått det och behöver tänka om. Konspirationstänkande? Inte. När man tillbringat livet nära politikens maktcentra känner man igen ett kampanjupplägg när man får det mitt framför näsan. Alltihop följer skolboken, och känns för övrigt igen från de tider då det var grupper till vänster, som med dagens språkbruk arbetade undercover för att erövra socialdemokratin inifrån.
På den tiden brukade vi kalla det infiltration. Men vad är egentligen kampanjens syfte?
För socialdemokratin är ju inte tillväxtfientlig! Tillväxt och tillväxtpolitik behöver förvisso alltid diskuteras, men den diskussionen i partiet hade kommit ändå, den här kampanjen förutan. Det räcker utmärkt väl med de många opinionsmätningar som visar att väljarförtroendet är lågt i frågor kring jobb och ekonomi för att intensifiera debatten (som inte varit så frånvarande som kampanjen vill ge sken av).
Sett i det perspektivet hade Svenskt Näringsliv kunnat spara sina fyra miljoner till något annat. Dock, det är knappast en allmän tillväxtdebatt som är målet; målet är att påverka inriktningen av diskussionen. SN verkar oroa sig för en debatt inom partiets yngre generationer som närmar sig miljöpartiets. Jag skulle beskriva det som att många unga socialdemokrater främst vill problematisera själva tillväxtbegreppet, det vill säga sättet vi i dag skapar – och mäter – tillväxt. För tillväxt i dag skapar inte bara nya resurser, det förstör också resurser. Det handlar om naturresurser, klimat och miljön i allmänhet, men också om människor: förslitningen av arbetskraften, de allt hårdare kraven på de anställdas tid och de effekter det får för andra delar av livet.
Det var först när jag utbildade mig till bibliotekarie som jag lärde mig vad en foliant är, det vill säga en stor bok i folioformat. Några av er kanske minns Harriet Löwenhjelms tonsatta dikt ’Beatrice-Aurore’ där det i Gamla stan på Korn...
När Riksbanken igår höjde räntan var det helt väntat, men problemet är att åtgärden framstår som både ganska vanmäktig och dessutom helt i avsaknad av precision. Svensk ekonomi går som ett sprinterlopp, särskilt i jämförelse med övriga västvärlden...
Berättelsen om Torsångsbocken Käre som upptäckte kopparn i Falun, säger en hel del. Nu har en studiecirkel som träffats i tio år lyckats skriva Torsångs historia i bokenKopparbergets modersocken - Torsångsbygden från istid till nutid. En oerhört ambi...
Borg håller nämligen på att ge Sverige ekonomiska problem. Det kan låta konstigt, eftersom svensk ekonomi och statens finanser är starka. Men det är det som är problemet. För han borde göra något åt nackdelarna med ekonomins överhettning. En är de hö...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
||||||||
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
|||
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
|||
17 | 18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
|||
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
|||
31 |
|||||||||
|